Onze reis begon al toen wij samen als getrouwd stel onze trouwzaal uit liepen. Wij vlogen de volgende ochtend al best vroeg en dat was ook wel fijn moet ik zeggen, omdat we zo ook vroeg op onze bestemming zouden aankomen. Totdat wij op Schiphol aankwamen wist ik nog niet wat onze bestemming zou worden. Mijn man wist dat ik een keer heel graag naar Noorwegen of IJsland wilde gaan, dus heeft hij mij verrast met een huwelijksreis naar Noorwegen. Je hoort niet vaak dat mensen naar een ‘’koud’’ land gaan voor hun huwelijksreis, maar ik wilde graag een avontuurlijke reis! Daarnaast ben ik gek op alle lichtjes en versieringen die je buiten op straat ziet tijdens de winterperiode, zo romantisch!

Schiphol

Dag 1:

Na zo een ander half uur gevlogen te hebben kwamen wij aan in Oslo. We hadden een mooie Hyundai i30 gekregen en reden richting het centrum van Oslo opzoek naar een supermarkt. We hebben boodschappen gedaan in KIWI, dit is een goedkopere supermarktketen in Noorwegen, naast Rema1000. We kochten lekkere snacks voor onderweg en een aantal ingrediënten voor als we wat wilde koken bij onze slaapplek. Het was zo’n drie en een half uur rijden naar onze slaapplek, dus kozen wij ervoor om vast te gaan rijden. Onderweg zijn we aantal keer gestopt, omdat we prachtige plekken tegenkwamen en hier toch even van wilden genieten. Eenmaal aangekomen werden wij vriendelijk geholpen om onze spullen uit te laden en hebben we nog een gezellig praatje gemaakt met de eigenaren van de guesthouse. Het is nog best vermoeiend eigenlijk om een bruiloft, reis en een hele dag achter de rug te hebben gehad, dus kozen wij ervoor om onze avond lekker rustig af te sluiten en ons klaar te maken voor de volgende dag.

Dag 2:

Ik deed de gordijnen open en we hadden uitzicht op prachtige bergen. Alles was wit, prachtig! Wat was dit heerlijk wakker worden zeg, waauw! Na een lekker ontbijtje reden wij richting Latefossen, dit is een waterval dat eigenlijk uit twee delen bestaat en onder een brug door gaat. Heel bijzonder en mooi om te zien. Even later reden wij verder naar Langfossen, dit is een waterval van meer dan 600 meter hoog. Echt niet–normaal om te zien. Je voelt je echt bizar klein. Ik was hier zo van onder de indruk dat ik vergat om foto’s te maken toen het nog een beetje licht was.

langfossen

Langfossen

Latefossen

Het was inmiddels alweer richting de avond en na wat gegeten te hebben kozen we ervoor om onze weg te vervolgen naar onze slaapplek. Na een lekkere warme douche en genietend van een warme chocolademelk lekker in bed gaan liggen. We bespraken nog even hoe we het tot nu toe vonden en wat voor moois we allemaal nog gaan zien.

Het is in Noorwegen trouwens heel gebruikelijk om de veerboot (ferry) te nemen. Dit is echt heel handig en kost niet veel, daarnaast scheelt het je enorm veel tijd. Tijdens je reis met de ferry van punt A naar B kan je onder het genot van een lekkere maaltijd, genieten van het prachtige uitzicht!

Dag 3:

We begonnen onze dag bij Gudvangen (na een stukje gereden te hebben ofcourse). En wat was het hier mooi!! Wauw! We parkeerde de auto en gingen hier even rondlopen. Je hebt hier prachtig uitzicht op de fjords en je hebt hier ook een heel schattig winkeltje. Ons is laten vertellen dat het hier in de zomer erg druk kan zijn, vooral met spelende kinderen. Ook nu zag je overal kinderen spelen. Nadat we onze lunch op hadden gingen we weer de auto in om onze weg te vervolgen naar Stegastein. Ik wilde hier zooo graag naartoe en dan naar de viewpoint. Het was best een uitdaging om hier te komen. De weg was erg smal, meestal plaats voor één auto en daarnaast had je hele scherpe bochten terwijl je steil omhoog reed. Wat ook nog een ding was, wat het best moeilijker maakte, was dat er bizar veel sneeuw lag. Oprechte applaus voor mijn man, want hij reed. Ik daarentegen was lekker aan het eten en genieten van alle moois om mij heen. Toen we eenmaal waren aangekomen op het hoogste puntje merkte ik al meteen dat het echt een stuk kouder was. Maar wat was dit een magisch moment en wat hadden wij een geluk zeg. Dit is een heel bekend en toeristisch plekje, maar toen wij er waren was het heerlijk rustig.

Stegastein

Gudvangen

We vervolgden onze weg naar Sogn og Fjordane en omg wauw wat magisch mooi! Ik wist gewoon niet meer wat ik nou mooier vond, alles heeft zijn eigen manier van hoe mooi en bijzonder iets is. We hebben hier lekker gegeten en besloten opeens heel spontaan om vanavond in de auto te slapen hahaha. We reden eerst naar Geiranger, omdat we hier de volgende dag wilde doorbrengen. Nadat we een mooi en rustig plekje hadden gevonden maakte we onze auto slaap–klaar. Dus met fleece dekentjes en kussentjes. Ik dacht dat het voor mij juist makkelijk zou zijn, omdat ik best klein ben. Maar na een aantal uurtjes was ik het al zat hahah. Ik had het koud en ik lag niet comfortabel. Dus rond middernacht hebben we nog even gauw een slaapplek gereserveerd via booking.com. Terwijl mijn man opzoek ging naar een fijne slaapplek smeerde ik een broodje en ging buiten rondjes rennen om warm te worden. Zie je het al voor je? Rond middernacht, iemand rondjes zien huppelen met een broodje in haar handen. We hebben hier toen zo om moeten lachen! We konden, gelukkig op 5 minuten rijden, terecht bij een guesthouse. We werden heel warm ontvangen en we hadden een hele verdieping voor ons zelf! Het was werkelijk prachtig. We maakten ons heerlijk klaar om te slapen en wat was ik blij dat ik toen in een heerlijk bedje lag hahaha!

Dag 4:

Na een fijne nachtrust werden we wakker met een uitzicht waar je U tegen zegt. Voordat ik überhaupt ‘’echt’’ wakker werd belde ik eerst mijn ouders en schoonouders om het mooie uitzicht te delen! Het leek echt alsof ik naar een groot schilderij aan het kijken was. Dit uitzicht hadden we zowel uit onze slaapkamer als de keuken. Zie je je zelf al zitten? Tijdens een heerlijk ontbijtje met warme broodjes en een kopje koffie, kijkend naar dit uitzicht? Ik gun dit iedereen. Na ons ontbijtje kwam de eigenaar van de guesthouse en hebben we nog met z’n alle een bakje koffie gedronken. Hij vertelde ons trots over Noorwegen en over het Noorderlicht. Ook vertelde hij hoe Geiranger een tsunami getroffen had. Voordat we weer weggingen mocht ik nog zijn pony’s appeltjes voeren. Wat hadden die pony’s een dikke vacht zeg! Hebben ze ook nodig door de lage temperaturen. Het was een prachtige locatie met het mooiste uitzicht wat ik tot nu toe heb gezien! Echt een aanrader. We reden weer verder richting Lovatnet. Noorwegen heeft mij zo vaak sprakeloos laten staan. Zoals ik al eerder zei, je weet niet wat je mooier vind. Lovatnet is werkelijk een plaatje, maar wat is dat niet in Noorwegen?

Geiranger

Skei

Dag 5:

Onze vijfde dag hebben wij doorgebracht in Alesund. Een heel schattig en mooi vissersstadje. Wij hebben onze middag doorgebracht in het winkelcentrum en hebben toen onze avond rustig doorgebracht op de accommodatie. Dag 5 was ook meer een soort rustdag. Alesund is ook zeker de moeite waard om te zien!

Dag 6:

Vandaag hebben we een hele hoop kilometers gereden naar de Atlantische weg. De reis hiernaartoe was al prachtig! De Atlantic road staat ook wel bekend als de mooiste toeristische route ter wereld!!! Het is een 8 km lange weg die je van eiland naar eiland laat rijden en waar je veel bruggen tegenkomt. Één daarvan zie je op de foto, dit was de meeste aparte en vooral enge brug dat ik ooit gezien heb!! We zijn hier toen uitgestapt en hebben een stuk gewandeld.

Atlantic Road

Atlantic road

Zoals op de foto te zien is, is Adil weer de grenzen aan het opzoeken… Ik weet op zo een moment gewoon niet wat ik met hem aan moet hahaha. Ik riep alleen dat ik zijn moeder zou bellen, maar dat hielp helaas ook niet! Mocht je ook van grenzen houden, zorg dan aub dat je goede schoenen aan hebt, waardoor je niet zo makkelijk kunt uitglijden. Het mos dat op de stenen ligt is namelijk erg glad. En zoals mama altijd zegt; ongeluk zit in een klein hoekje. Nadat het wat schemerig begon te worden besloten we om onze weg weer te vervolgen. We hadden immers een hoop kilometer op de planning staan. Onze nieuwe slaapplek was in Brønnøysund.

Dag 7:

We besloten spontaan om naar Bodo te rijden, omdat we gokte het noorderlicht hier te kunnen zien. We hebben veel kilometers gereden en we hebben ook veel stop momenten gehad onderweg. Dit had ons allemaal tijd gekost, maar dat vonden we helemaal niet erg. Je hebt in Bodo ook Saltstraumen, dit is de snelste stroming ter wereld. En omg wat gaat dat snel inderdaad! Ik vond het zelfs een beetje eng om hier in de buurt van te komen.

Saltstraumen

Dag 8:

We begonnen onze trip vanuit Bodo terug naar Trondheim en gingen opzoek naar een hotel met gratis parkeergelegenheid. Trondheim is een heel schattig stadje met hele mooie huizen. Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan en rond gelopen in het centrum, lekker gegeten en geshopt. Wat mij was opgevallen was, dat bijna elke winkel dezelfde schoensoort verkocht. De schoen leek op Timberlands, maar dan met een andere logo. We kozen er trouwens bewust voor om rond te lopen zonder navigatie, zodat we spontaan verrast werden zonder dat we wisten waar we naar toe gingen. Soms moet je dingen niet plannen, maar gewoon doen.

Ergens voordat we in Trondheim aankwamen

Dag 9:

We begonnen onze ochtend weer met een heerlijk ontbijtje en een prachtig uitzicht. Onze laatste twee dagen waren alweer aangebroken! Ik kon niet geloven hoe snel de tijd voorbij gevlogen was. We hadden van te voren besloten om onze laatste twee dagen in Oslo door te brengen om zo ook van de prachtige hoofdstad te kunnen genieten. Nog een reden om hier twee dagen voor vertrek al te zijn, was om geen risico’s te lopen om te laat te kunnen komen op het vliegveld. Voordat we rechtstreeks naar Oslo reden, gingen we eerst nog langs Strombu. Strombu is een prachtige park waar je hele mooi wandelroutes en uitkijkpunten hebt. Met lekker weer kun je hier ook een fiets of kajak huren! Echt ideaal om het gebied te verkennen.

In Oslo verbleven we in een prachtige suite/appartement dat op loopafstand was van het centrum. Echt heerlijk! En wat was ons suite moooi! We hebben onze dagen in Oslo lekker rustig doorgebracht in het centrum, waar je echt heel fijn kunt winkelen en eten. Daarnaast hebben we ook gewandeld door een park. Oslo was een goede afsluiting van onze vakantie!