Roadtrip IJsland maken? Lees hoe wij het hebben meegemaakt! IJsland. Sneeuw. Koud. Ijsberen? Nee dat niet. Tuurlijk niet! IJsland is letterlijk het land waar je continue ‘WOW! WAUW! OH MY GOD! Kijk daar! Kijk hier!” blijft schreeuwen. Maar wat je écht vaak zult zeggen tijdens een roadtrip in IJsland is: “Zullen we hier even stoppen?”. Waarom? Zou je denken, right? Er ligt toch alleen maar sneeuw overal? Je zult niet geloven wat IJsland allemaal te bieden heeft.

In samenwerking met een aantal bedrijven hebben wij samen met 2 vrienden (Adelisa en Adnan) een 14 dagen roadtrip kunnen maken. We vlogen met WOW Air naar Keflavik, een klein stadje in het zuiden vlak bij de hoofdstad Reykjavik. Oh trouwens, ook echt 20 minuten rijden van het beroemde Blue Lagoon. Hier zijn we overigens niet naartoe geweest, maar wel naar wat beters! Anyway.. Ga mee met ons op roadtrip IJsland!

Roadtrip IJsland

Dag 1: zo begin je roadtrip IJsland.

Reykjavik

Eenmaal geland en onze bagage opgehaald zijn we onze auto gaan ophalen. In samenwerking met Greenmotion Iceland kregen wij een grote 4×4 auto waar 4 grote koffers en tassen achterin pasten. De auto die wij kregen was een mooie Honda CR-V, die na een paar minuten alweer vies was door al het sneeuw hahaha.

We reden meteen naar Reykjavik, om daar onze eerste dag te spenderen en om een goed hapje te eten! We hebben ervoor gekozen om naar kleine winkel-foodstraat van Reykjavik, zodat we de laatste dagen naar het grote populaire gedeelte van Reykjavik kunnen gaan. Het was écht gezellig en iedereen is zó aardig. Opvallend aardig! In de avond reden we richting, to be honest – de middle of no where, naar onze accommodatie. We sliepen in hele schattige cottages. Dat zijn houten huisjes met een kamertje, badkamer, keuken en woonkamer(tje)! Next day is exciting!

Dag 2:

Kirkjufellsfoss

We stonden vroeg op, want we moesten veel kilometers maken. We reden namelijk naar het beroemde Kirkjufellsfoss in het westen van IJsland. Deze locatie is beroemd door zijn prachtige waterval en Harry Potter-achtige berg die letterlijk naast de waterval staat. Na ongeveer op een uur afstand te zijn was ALLES om ons heen HE-LE-MAAL wit. ALLES. De wegen waren wit, bergen waren wit. Alles. Was. Wit.

Na een tijdje rijden kwam er uit het niets een sneeuwstorm, en hebben wij letterlijk voor 300km geen enkele auto of teken van leven gezien hahaha. Beangstigend, want je bent letterlijk helemaal alleen, maar ook weer super bijzonder. Het leek net alsof we op een andere planeet waren.

Geysir

Inmiddels aangekomen was daar op één fotograaf helemaal niemand! En dat terwijl dit een super populaire plek is! Na een kleine anderhalf uur reden we weer terug en namen we de Golden Circle route! We begonnen bij, wellicht de top 1 voor toeristen in Ijsland, Geysir. Je weet wel, dat spuitende gat dat super warm water tientallen meters de lucht in spuwt. Kei bijzonder fenomeen. Dit is dus iets wat je MOET zien als je in Ijsland bent.

Gullfoss & Faxi

Na Geysir reden we verder naar Gullfoss en Faxi. Beide super mooi watervallen. Gullfoss is zo super krachtig! Het water klinkt letterlijk als donder dat niet stopt, maar zo super bijzonder om te zien. Vooral omdat het een stukje bevroren was! Omdat we de eerste 2 dagen al wat minder hadden geslapen besloten we om meteen wat meer kilometers te maken en een accommodatie te nemen vlak bij onze volgende activiteit. We sliepen in een cottage vlak bij één van de meest waanzinnige watervallen ooit. Blijf lezen! Het wordt alleen maar beter!

Dag 3: Dit mag je niet missen tijdens je roadtrip IJsland!

Seljalandsfoss

Guys, maak je klaar voor de meest waanzinnige, prachtige, instagrammable waterval ever, Seljalandsfoss! Dit is de waterval waar je ONDER DOOR kunt lopen!! Het was een opgave om er te komen, but we did it! Helaas was het wel zo dat precies toen wij aankwamen een stuk of 7 tourbussen vol toeristen ook aankwamen. Wat wel weer een pluspunt was, is dat niet iedereen eronder durfde te lopen, dus konden we wel ongestoord mooie shots maken!

Gljúfrafoss

400 meter verderop was Gljúfrafoss, oftewel the secret waterfall. Dit is een waterval waar je in een ‘scheur’ van een klif kunt lopen, om vervolgens eye-to-eye te staan met een prachtige waterval. Helaas konden wij hier niet komen, omdat het toen regende en het water op kniehoogte stond ☹. Adil probeerde alsnog te gaan, maar ik hield hem tegen. Hij probeert altijd van die domme dingen waar ik dan weer de volwassene moeder rol moet spelen.

Skogafoss

Skogafoss. Ook een waterval, maar niet zo maar een waterval. Het is een SUPER grote waterval en je kunt zo goed als onder de waterval staan als je dat wilt. Wij hadden op een gegeven moment allemaal dezelfde gedachte: Fuck it. Met deze gedachte stonden wij letterlijk enkele meters van de waterval af waardoor we compleet doorweekt waren, maar dat maakte echt helemaal niks uit! Dit was voor ons nou ECHT ervaren! Echt voelen! Adembenemend was het. De wind van de waterval was zo krachtig het water was zo koud, maar het was uiteindelijk echt spectaculair en super bijzonder!

Dyrhólaey Lighthouse

Een halfuur verder rijden is dan Dyrhólaey Lighthouse. Een super mooi punt om een deel van het prachtige black beach te bezichtigen! Dit is overigens ook een spot waar Justin Bieber is geweest voor zijn clip: I’ll show you! Ga hier (in de winter) niet naar toe als je geen ervaren bestuurder bent. De weg hier naar toe kan namelijk heel lastig zijn. Het laatste stuk is namelijk off-road. Je gaat dus van het asfalt af. Het wordt één rijstrook met af en toe plek voor een auto, zodat de tegenligger plek kan maken Scherpe bochten omhoog, dus be prepared!

Dag 4: een must voor je roadtrip IJsland

Black Beach

We konden ook op dag 3 naar de Black Beach gaan, maar toen was het weer niet echt ideaal. Dit keer was het HEERLIJK weer. WARM in IJsland! Hoe dan? In mijn opinie was dit de mooiste plek van IJsland. Ik werd hier zelfs een beetje emotioneel. Tranen van geluk! Deze plek is zo bijzonder. De grond is volledig zwart van vulkanisch gesteente en helemaal GEEN zand. De golven zijn super onvoorspelbaar. Zoals in het laatste stukje van mijn video zie je hoe een golf plots heel hoog en ver aan kust komt.

IJslanders noemen de Black Beach ook wel eens: wet-feet beach, omdat toeristen vaak met natte voeten vertrekken haha!

Scenic Green Lava Walk

We reden via Route 1 (what else) verder richting het zuidoosten. Er is een groot gedeelte vulkanisch gesteente dat volledig is bedekt met mos. Ze noemen dit de Scenic Green Lava Walk. KEI mooI! Echt waar, vooral als er nauwelijks sneeuw is gevallen, dan zie je het ultieme plaatje! Er is een kleine wandel gedeelte. Loop niet over de mos heen. IJslanders kunnen hier heel kwaad over worden, omdat mos snel beschadigd kan raken. IJsland heeft heel veel respect voor zijn natuur, en proberen het heel goed te beschermen.

Let goed op wanneer je hier heen rijdt, want de parkeer plaats is nauwelijks te zien. Het is écht random meteen langs de weg.

Stjórnarfoss

Deze waterval stond eigenlijk niet op de planning, maar kwamen we plots tegen en gelukkig maar! Er is geen parkeergelegenheid, maar wel een (heel) klein paadje voor één auto. Vervolgens loop je een kleine 300 meter naar de waterval toe. Let op: als je in de winter naar de waterval loop, loop dan via het midden en niet te dichtbij! Wij stonden te dicht bij, en pas bij de terug weg zagen we dat we letterlijk op IJS stonden! Het riviertje v/d waterval was half bevroren en daar stonden wij op! Al met al. Prachtige locatie.

En oh ja! GEEN TOERISTEN! Dit is voor nu nog een diamond spot!

Dag 5: je roadtrip IJsland is niet compleet zonder dit te hebben gedaan..

Jökulsárlón Glacier Lagoon

Guys, guys, guys… Als je hier staat en oog in oog staat met de Glacier Lagoon, dan voel je het. Een echte zeldzame natuurverschijnsel. Adil stond tegen me te praten, maar ik heb letterlijk niks gehoord, want ik stond maar te staren zo waanzinnig was het. Het lijkt net alsof je op de noordpool staat! Letterlijk. De Glacier Lagoon is een groot meer waar brokken ijs van de glacier afbreken, en vervolgens in dit meer richting de zee drijven. Het lijkt klein en onschuldig op foto’s, maar het is KEI groot (18 km²), KEI diep (300 meter recht omlaag!) en als een ijsbrok afbreekt kunnen er golven ontstaan van meters hoog! De glacier is één groot levend ‘iets’.

Het beweegt letterlijk naar voren. Dit voelen jij en ik niet, omdat dit niet met een hoge snelheid gebeurd. Het ijs is heel mooi blauw en soms ook zwart. Niet zwart omdat het vies is, maar omdat dat ijs is waar vulkanische deeltjes inzitten van jaren terug! Zeker de moeite waard om even te zien!

Glacier hike & Ice cave tour @Glacier Lagoon (door: Glacier Travel)

Voor de glacier hike & Ice cave tour hebben wij samengewerkt met Vígfus van Glacier Travel. Super aardige man! Hij vertelde ons allerlei weetjes over de Ijsgrotten en over de glacier zelf. Het is zo hartverwarmend om te zien hoe trots hij is als hij ook maar iets verteld over te glacier of de ijsgrotten! Wij kregen een extreme tour waar hij ons letterlijk overal bracht, ook waar andere groepen niet heen gingen. Nou, het begon dus allemaal zo: We werden opgepikt door een monster van een wagen bij de Glacier Lagoon. Vervolgens reden we iets verderop off-road naar een parkeer plek van de glacier. Hier kregen wij een helm, houweel en spikes.

De tour begon met een 11 km hike naar de ijsgrotten. Het lijkt veel, maar het valt reuze mee. Onderweg heb je super mooie uitzichten. Elk moment is een foto moment. Als special treat nam Vigfus ons mee naar de kust van de glacier lagoon. Hier zagen we een ijsstuk breken van de glacier lagoon, en wat voor geluid maakt dat zeg! Klinkt echt als donder! Vervolgens begon onze 11km terug naar de auto.

Glacier Hike Iceland

roadtrip ijsland - Glacier Hike

Diamond Beach

Om de dag af te maken bezochten we de diamond beach, die letterlijk tegenover de glacier lagoon staat. Het was donker, dus we deden het grootlicht van de auto aan. Dit gaf een mooi effect op de ijs brokken die daar lagen. Deze ijsbrokken zijn hartstikke mooi helder en doorzichtig. Doordat er continue ijs van de glacier af breekt en deze met een langzame vaart richting de zee gaat, duwen de sterke golven deze terug naar de kust. Hierdoor krijg je allerlei grote (en kleine) ijsbrokken langs de kust, en geeft het een magische tint!

Dag 6

Höfn

Höfn is een klein vissersstad met talloze visrestaurantjes. Er wordt hier voornamelijk gevist op langoustine (een kreeft soort) en zalm. In dit stadje verbleven we de hele dag, om opnieuw even boodschappen te doen voor de komende dagen. Vergeet niet rond te lopen! Loop overal! Het is een hele leuke knusse stad met hele vriendelijke mensen. Vanaf Höfn zijn er nauwelijks nog toeristen. De meeste toeristen stoppen tot en met de Glacier Lagoon, en gaan dan weer terug naar Reykjavik. Maar wij niet! Want wij zijn travellersssssssssss!

Dag 7: even een relax momentje tijdens de roadtrip IJsland

Hverir

Na een aantal uurtjes vanuit Höfn te hebben gereden kwamen we aan bij Hverir. Ook dit is een bijzonder gebied. Dit is een gebied met hete bronnen. Het is volledig goud kleurig, en het stinkt ontzettend naar rotte eieren! En dat meen ik! Dit gebied laat gassen van de aarde los. Overal zitten scheuren/gaten in de grond (Fumarolen) die stoom uitblazen en kokende modderpotten. De modderpotten moet je zeker niet aanraken! Die zijn kokend heet! Het stoom valt nog mee, daar zou je je handen nog in kunnen verwarmen. Ga niet te dichtbij het gat waar de stoom vandaan komt, daar kan het nog heel heet zijn!

Natuurbad (door: Myvatn Nature Baths)

In samenwerking met Myvatn Nature Baths hebben wij onze hele namiddag tot en met zonsondergang gespendeerd in de heerlijke baden van Myvatn Nature Baths. De baden van Myvatn Nature Baths zijn door de man gemaakt, en worden opgewarmd door de kern van de aarde. Ze hebben 3 baden waarvan elk in een andere temperatuur. Het bad waar de meeste mensen in zitten is tussen de 38 en 39 graden Celcius. Het bad met een prachtig panorama uitzicht is 36 en 37 graden Celcius. Het warmste bad is 41+ graden Celcius. Hier moet je niet in zitten als je diabetes, of hartproblemen hebt. Je kunt terwijl je aan het genieten bent een drankje bestellen en deze ook in bad op drinken.

Het water blijkt trouwens ook goed te zijn voor je huid! Draag geen echt goud of zilver, want dit wordt door het natuurlijke water compleet zwart verkleurd. Op onze dag was het ca. -17 graden Celcius, maar daar voel je helemaal niks van. Adil en zijn vriend Adnan gingen zelfs uit het bad om in het sneeuw te liggen. Ook dit zie je in onze video!

Dettifoss

Na heerlijk te hebben genoten in het natuurbad zijn we verderop de waterval Dettifoss gaan bezoeken. Dettifoss is een verborgen waterval waar je 800 meter te voet naar toe moet hiken. Er zijn borden die daar naar toe leiden. In de winter zie je de paden niet, maar wel borden en touwen. Volg deze om niet verdwaald te raken. In de winter is het niet mogelijk om heel dichtbij de waterval te komen, omdat daar te veel ijs ligt en paden te glad en niet zichtbaar zijn voor bezoekers. Er is wel een risky pad waar je langs kunt lopen. Deze is ook altijd open, maar wel eng. Die weg hebben wij genomen, but never again hahaha!

Dag 8: bijzondere momenten tijdens roadtrip IJsland

Walvissen bezichtigen @Akureyri (door: Whale Watching Akureyri)

Whale Watching Akureyri heeft ervoor gezorgd dat wij mee mochten op een boot richting de Noordzee. Op de boot was een tour leider, en een schipper. De schipper zorgt ervoor dat wij ongestoord vlak bij de walvissen kunnen komen, nadat de tour leider een walvissen(groep) heeft gespot. De schipper vaart er dan met een hoge snelheid naar toe en zet dan zijn motor uit om zo de walvissen niet te storen. We hebben verschillende soorten walvissen gezien. Het is echt bijzonder hoe en walvis naar de oppervlakte komt om adem te happen. Het lijkt net op een kleine water show.

Helaas hebben we de walvissen niet compleet uit het water zien springen, maar dat haalt niet weg dat we een super bijzonder moment hebben gehad! Niet veel mensen krijgen de kans om een walvis in levende lijve te zien!

Walvissen bezichtigen in Akureyri

Akureyri

We spendeerden de rest van onze dag in de 2e grootste stad, Akureyri. Ook Akureyri is een vissersstad. Er is hier hartstikke veel te doen! Van het eten van sushi of andere vis gerechten, naar het shoppen in de winkelstraat , tot skiën op de piste! Akureyri heeft een hele mooie kerk die je vanaf de hoofdweg niet kunt missen.

Dag 9: voel je één met de natuur tijdens de roadtrip IJsland

Paardrijden @Akureyri (door: Polar Hestar)

Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoelt tijdens een activiteit. We gingen paardrijden op IJslandse paarden. Dit zijn paarden die maximaal een hoogte van 1.50 meter (Schofthoogte) worden. Met 2 begeleiders gingen we op de paarden naar de fjord waar we een super mooi uitzicht hadden op de Noorderzee! Ze hebben speciaal voor ons een tijdstip vastgezet, zodat wij de zonsondergang konden meemaken als wij de fjords zouden bereiken :). Op de terug weg was er een lang recht stukje. Daar gingen we galopperen, en wat gingen we hard!! Uiteindelijk werden we uitgenodigd naar binnen en kregen we een zelfgemaakte koekjes en wat te drinken. Heel gezellig!

Paardrijden in Akureyri

Noorderlicht

Adil is al eerder naar IJsland geweest en heeft allerlei apps van allerlei weersdingen waarmee hij weet of er kans is om het Noorderlicht te zien. Ik weet nog precies hoe het ging: We zaten in Akureyri in de avond in ons appartement. Adil was al sinds dag 1 aan het kijken hoe de zonneactiviteit was. Hij baalde telkens omdat het vaak bewolkt was in de avonden, en dan juist is het te zien. Plots rond een uur of 20:45 schreeuwt hij! DOE JULLIE JASSEN NU AAN WE HEBBEN 15 MINUTEN!!! Dus wij allemaal KEI snel alles aan doen en we beginnen te racen! Hij vertelde dat er een klein gaatje in de wolken zat voor 15 minuten op een bepaalde plek.

Dus wij als een gek die richting op rijden, en ja hoor we zagen het! Het was heel sterk dus heel erg vel. Het was zo actief dat we af en toe paarse strepen zagen! Om heel eerlijk met jullie te zijn, kan ik niet uitleggen wat voor beleving dit was. Het is alsof je de lucht aan het zingen is in visuele vorm. Het is alsof de lucht iets groots viert. Net normaal. Je moet dit gewoon met je eigen ogen zien. Pro tip van Adil: eerst kijken & dan pas foto’s maken! Het kan namelijk in één keer over zijn!

Noorderlicht in West-Akureyri

Dag 10

Hvitserkur

Ken je die foto van een rots die op een olifant lijkt? Nou, die kan je dus in het echt zien in het Noord-westen van IJsland! Er zijn 2 plekken om het te bekijken. Bij de parkeerplaats is er een kleine pad die leid naar een uitkijkpunt. Vanaf dit uitkijk punt sta je op de rand van een klif tientallen meters hoog. Je kunt de rots dan duidelijk zien. Er is ook een off-road wandelpad, maar die zou ik niet volgen als ik jullie was. Vooral niet in de winter. Je kunt dan meteen omlaag vallen. Een andere pad lijdt naar de kust waar je (bij ep) letterlijk bij de rots kan staan.

Dag 11, 12 & 13: adrenaline rush in roadtrip IJsland

Sneeuwscooter & Ijsgrot (door Mountaineers)

Ik heb hiervoor verteld dat we zijn opgepikt in een grote monster auto voor onze glacier hike tour. Nou geloof mij hoor. Die wagen stelt niks voor in vergelijking met het voertuig dat ons dit keer ophaalde. Het was echt een tank!! Deze tank bracht ons op de glacier naar de Glacier hut ‘Jaki’. Zelfs met een tank als deze gleden we af en toe weg. Eenmaal aangeomen bij de Glacier hut kregen we een overal, een helm en handschoenen. De handschoenen zijn voor niet-IJslanders vrij dun. Mijn vingers waren allemaal bevroren hahaha.

Vervolgens mochten we de sneeuwscooters op en reden opwaards richting de ijsgrot! In de IJsgrot is het altijd 0 graden Celsius. Altijd. 24 uur, 7 dagen in de week. Deze grot is volledig door de man gemaakt. Het uiteindelijke doel was om een cirkel grot te maken. Dit lukte niet, omdat er destijds geen goede coördinatie was. Uiteindelijk is het i.p.v. een cirkel een hartje geworden. So cute! Heart of the glacier! Bij de maak van deze glacier kwamen ze plots een soort van bad tegen. Super random! Dit bad bestaat al heel lang, en bevriest niet! Apart!

roadtrip ijsland - mountaineers

Megatruck van Mountaineers

roadtrip ijsland - coupletag

Sneeuwscooter rijden @Husafell glacier

Ijsgrot @Husafell glacier

Winkelcentra

Op laatste dag in Reykjavik zijn we naar de 2 grote winkelcentra’s gegaan: Kringlan en Smaralind. In Kringlan zijn we naar de bios gegaan. Deze bioscoop heeft ook een “LUX” zaal. Hier kunnen de stoelen volledig in lig modus, zodat je liggend de film kunt bekijken, en tijdens de film kan je eten bestellen! Relaaax!

Dag 14: Sluit de roadtrip IJsland goed af.

Keflavik

Onze laatste dag spendeerden we in Keflavik, zodat we meteen naar het vliegveld konden gaan. We hebben de heledag Keflavik bezichtigd, hebben een wandeling gedaan bij het openbare wandelpad van de Blue Lagoon en zijn vervolgens een hapje gaan eten in een lokale restaurant. Het eten was zo lekker dat we de chef hebben geroepen en hem een staande ovatie hebben gegeven (geen grap)!